Week 4 - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Eva Harn - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Eva Harn - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: Eva van Harn

Blijf op de hoogte en volg Eva

08 Maart 2015 | Tanzania, Moshi

En zo is er weer een maand voorbij. De tijd gaat zo snel hier dat ik me er telkens weer over verbaas. De vierde week zat weer vol met leuke dingen en vele nieuwe ervaringen en indrukken. Maandag en dinsdag hadden we nog twee dagen op stage gepland. Ik merk dat ik steeds meer gewend raak aan werken in African Style. Op het gemakje en niet te snel willen werken, want waarom zou je dat toch doen!? Even lekker pauze nemen, want dat verdien je wel en daarna weer aan de slag met de kinderen.

In het gesprek met Brenda vorige keer zijn we tot de conclusie gekomen dat Marlou en ik allebei één kind gaan volgen en hiervoor een leerplan op te stellen. Ik heb voor deze opdracht een autistisch jongetje gekozen. Het is een heel interessant kindje. Ik denk dat hij erg intelligent is, maar hij is ook enorm snel afgeleid van de lessen. Hij spreekt vaak in een eigen verzonnen taal, wat waarschijnlijk gebaseerd is op cartoons van films en tv. Ik heb hem dinsdag de hele dag geobserveerd en gevolgd in zijn doen en laten, want erg interessant en intensief was want hij rende van hot naar her en er werd verder ook niet echt naar gekeken.

Deze twee dagen op stage vielen eigenlijk in het niet naast de vier dagen op safari, die was echt geweldig! Woensdagochtend werden we om 8 uur opgehaald door onze gids Tom en kok Umi. Onderweg naar het nationale park Tarangire zijn we nog gestopt in Arusha om wat snacks te kopen. Ik was erg verbaasd over de stad. Arusha is één van de grootste steden van Tanzania. Ik had verwacht dat het wat moderner zou zijn in vergelijking tot Moshi, maar het deel wat wij hebben gezien bewees het tegendeel. Het lijkt veel op Moshi, maar dan veel groter en veel meer mensen. Daarnaast ook 100 keer meer daladala’s die rondrijden als een kip zonder kop. Ik vond het wel erg leuk om dat te zien en zie er al naar uit om de stad verder te ontdekken. Maargoed, de safari! Aangekomen bij Tarangire zagen we al gelijk de eerste dieren. Zebra’s en impala’s die dichtbij de safariauto rustig staan te genieten van de schaduw en het gras. Nadat we de spullen hebben gedropt bij onze eerste kampeerplaats zijn we verder het park ingegaan. Die eerste dag was echt super, maar ook super vermoeiend om al die nieuwe indrukken te verwerken. Dus na een heerlijk diner wat Umi voor ons had gemaakt, ben ik maar vroeg in de tent gekropen. Tijdens het tandenpoetsen kon je de giraffen voorbij zien lopen in het heldere maanlicht. Dat geeft pas echt het gevoel dat je midden in een park, tussen de wilde dieren gaat slapen. Daarnaast gaf Tom ons ook goede aanwijzingen dat we ’s nachts niet alleen de tent uit moeten gaan omdat de kans bestaat dat er dieren in de buurt van de tent staan te grazen etc.

Na een nacht vol geluiden en weinig slaap, voor mij althans, was de tweede dag aangebroken. Na een heerlijk ontbijt en het inpakken van de tenten, waren we weer vertrokken naar het volgende park, Serengeti “de eindeloze vlaktes”. Het was een lange reis met een “African backmassage” vanwege de hobbelige wegen en langs masaïdorpen en Ngorongoro krater. Het is grappig om te zien hoe de landschappen veranderen naarmate je dichterbij de savanne komt. Ook in de Seregeti hebben we weer zoveel nieuwe dieren gezien en onze gids Tom deed ook echt zijn best om ons alles te laten zien. Dieren die ook erg dichtbij de auto zaten/lagen/liepen en die er helemaal niets om lijken te geven dat er vijf meiden staan te staren. Aan het einde van de dag weer genoten van een lekker diner en heel vroeg naar bed, want de wekker stond vrijdag om 5 uur. In slaap gevallen met de geluiden van hyena’s en andere onverklaarbare geluiden. En weer vroeg uit de veren, maar dat was eigenlijk helemaal geen probleem. Het was juist heel spannend om in het donker weg te rijden en zo prachtig om de zonsopkomst te zien. Na de ochtend hebben we gebruncht en zijn we weer in de auto gestapt om op het gemakje naar de NgoroNgoro krater te rijden. Dit was weer een hele andere omgeving dat meer op de jungle leek. Na het opzetten van de tent hebben we nog het mooie uitzicht over de krater mogen bewonderen voor het donker werd. Weer vroeg naar bed gegaan, want de wekker stond wederom erg vroeg. Maar dat was ook weer zeker de moeite waard. In de krater hebben we nog een keer mogen genieten van een alle dieren. Na de vier dagen op safari hebben we de big five gespot en daarnaast zoveel meer dieren. Natuurlijk wat foto’s toegevoegd aan de blog om jullie te laten zien waar ik zo van genoten heb! Een super leuke groep, hele goede gids en kok, prachtig weer en hele mooie wilde dieren! Kortom echt een super safari gehad! Na de terugkomst bij het hostel hebben we met z’n vijven de Lion King gekeken, dat vonden we toch allemaal wel een goede afsluiter van deze geweldige ervaring!

Vandaag was een dag van bijkomen en relaxen. Morgen gaan we weer aan de slag op stage en begint het serieuze leven weer! Ben benieuwd wat de komende week ons weer gaat brengen, ik hou jullie op de hoogte.

Liefs Eva

• 09 Maart 2015 - 20:30

Arianne:

De Big Five, geweldig. Wat een leuk verslag en mooie foto's. Ook van mijn lievelingsdier met zn lange nek. Zal weer even wennen zijn om aan de slag te gaan op je stage. Wel iets heel moois om op terug te kijken en van na te genieten.
    liefs Mama

• 10 Maart 2015 - 11:13

Cor Verlinde:

He daar Eva, probeer je het land te promoten of wil je mij een beetje jaloers maken?????
    Geef je ogen en oren maar goed de kost, dan kunnen wij op afstand meegenieten......
    Knuffel uit Terneuzen.

• 11 Maart 2015 - 21:48

Sabina:

Mooiiii Eva , Alweer een bijzondere ervaring rijker ! Groeten Sabina .

• 12 Maart 2015 - 17:15

Oma En Opa:

Lieve Eva We hebben weer genoten van je leuke verslag . Wat heb je al veel gezien en gedaan.We zouden best eens mee willen kijken bij alles wat je onderneemt .Maar nu met je moole verhalen zien we het ook een beetje voor ons. Wat gaat de tijd snel. Succes met alles en geniet van je stage.
    Dikke knuffel van ons.

• 15 Maart 2015 - 00:29

Gerda:

Wat een leuk verslag Eva!! Super om zo te kunnen volgen wat je meemaakt daar. Wat leer je veel in korte tijd over het land. En leerzame stage lijkt me!! Liefs uit Zevenbergen xxx

• 15 Maart 2015 - 08:53

Eric Audenaerd :

Hoi Eva,
    Wat een leuk en boeiend verhaal. Je zou er inderdaad jaloers op worden om de natuur van zo dicht bij te maken. Ook mooie foto's van alle belevenissen. Hier in Nederland komt een aanvalslustige ohoe zelfs in het nieuws. Dat is toch wat anders dan de big five. Geniet er verder van. We kijken nu al weer uit naar je volgend verslag.
    Groetjes en een hele dikke knuffel van mij en Marloes.