Eerste dagen op stage (deel 2) - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Eva Harn - WaarBenJij.nu Eerste dagen op stage (deel 2) - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Eva Harn - WaarBenJij.nu

Eerste dagen op stage (deel 2)

Door: Eva van Harn

Blijf op de hoogte en volg Eva

24 Februari 2015 | Tanzania, Moshi

Het weekend is alweer voorbij. Het is negen uur ’s avonds en ik zit buiten mijn blog te schrijven. Op de achtergrond hoor ik honden blaffen, mensen praten en hele vrolijke muziek. Ik denk dat ze nog ergens het weekend aan het vieren zijn. Deze week ging zo snel voorbij en alles voelt al zo gewoon. Het lijkt wel of we hier al weken zitten!

We zijn van maandag tot vrijdag naar stage geweest, om de heel de week te observeren. Ook donderdag zijn ze ’s ochtends gaan oefenen voor de Kilimanjaro marathon, maar dit keer heb ik niet mee gedaan. Zo'n loop van ongeveer 5 kilometer omhoog, omlaag heen en weer te rennen en daarnaast de gaten in de weg ontwijken, was toch zwaarder dan ik had verwacht. Om die reden heb ik een keertje overgeslagen en ben ik wat later naar stage gegaan. Maar op het moment dat ik op stage aankwam waren ze nog niet eens begonnen met oefenen. Dat geeft maar weer aan dat ze zich eigenlijk helemaal niet aan de afgesproken tijden houden. Wat helemaal niet erg is, maar ik moet dan wel even omschakelen.
Verder heb ik die dag in twee klassen geobserveerd. Dat observeren veranderde al gauw in meedoen en de kinderen helpen. Dat ging nogal moeilijk, want ik spreek de taal nog helemaal niet. Eén van die klassen was klas B. Deze klas bestaat uit kinderen met leerproblemen en andere beperkingen. De lerares had een ‘toets’ gemaakt voor de klas om te meten wat het niveau van rekenen/taal en schrijven is van deze kinderen. Voor elk kind had ze een andere toets gemaakt en ze moest dan ook per kind een uitleg geven. Met daarnaast het gebrek aan potloden, duurde het erg lang voordat andere kinderen in de klas aan de beurt waren om de toets überhaupt te krijgen en te maken. In het begin bleven de kinderen verrassend rustig, maar na een tijdje werd het één grote chaos en de lerares ging op haar gemakje door met het uitleggen van de toets zonder er iets van te zeggen. Op dat moment had ik gevraagd of ik kon helpen. Ze heeft me toen aan het werk gezet en moest ik een aantal kinderen helpen met de toets te maken. Met handen en voeten heb ik de toets proberen uit te leggen aan een kind. Ze moest bijvoorbeeld het alfabet in de goede volgorde opschrijven. Sommige deden het wel erg goed, maar dat kwam vooral doordat ze de letters van de muur af konden lezen. Ik heb in die klas een paar kinderen geholpen en ik zag gelijk al een redelijk groot verschil in niveaus tussen de kinderen. Sommige zijn al erg ver en kunnen redelijk wat zelfstandig, anderen hebben juist veel meer begeleiding nodig.

De tweede klas was de vocational klas. In de vocational klas leren vooral de jongeren op het centrum op welke manier ze productief kunnen zijn voor in de toekomst. Hierbij moet je denken aan het maken van kunstwerkjes van bananenbladeren die ze uiteindelijk kunnen verkopen. Ook maken ze armbandjes, oorbellen en andere leuke dingen. Het viel me in deze klas op dat ze allemaal rustig aan de slag gingen en iedereen erg gefocust was op zijn/haar werkje. Er heerste een goede en rustige sfeer in de klas en dat is goed voor de jongeren.

Vrijdag zijn we maar een halve dag op stage geweest, omdat ze de maandelijkse schoonmaakbeurt hadden. Elke vrijdagochtend hebben ze sport en drama op de planning staan. Onder drama verstaan ze met z’n allen in een grote kring staan en de leraren maken muziek met eigen gemaakte trommels.Ze hebben zelfs een speciale trommelman die samen met de kinderen liedjes zingt. Bij een paar liedjes wordt je naam genoemd en moet in je in het midden van de kring dansen op de maat van de muziek. En je kunt het wel raden, natuurlijk werden Marlou en ik ook gevraagd om te dansen. De kinderen en leraren vonden het geweldig dat wij in het midden van de kring stonden te dansen als een stelletje gekken, want wij kunnen helemaal niet zo goed dansen als de Afrikaanse mensen. Ze zijn allemaal geboren om te dansen en daar kunnen wij als Hollandse meisjes niet aan tippen. Maar echt super om te zien dat elk kind betrokken wordt in het dansen en dat de leraren zelf ook lekker gek meedoen. Dat creëert ook een gezellige sfeer waardoor je snel op je gemak voelt!

De rest van het weekend heb ik lekker op het gemakje mijn rust gepakt. Een vrijdagavond lekker film gekeken met paar andere hostelgenootjes. Zaterdag zijn we opzoek gegaan naar een rivier. Na een lange wandeltocht waren uiteindelijk aangekomen bij het riviertje. Het was erg mooi en rustgevend, leuk om nog een keer terug naartoe te gaan. ’s Avonds ben ik met een paar meiden wat gaan drinken bij Pomoja’s waar we een aantal locals hebben ontmoet. Samen zijn we nog naar de karaokebar Mlindi’s geweest. De muziek die ze hier draaien is zo leuk en zo kom je helemaal in een vakantiesfeer waar ik helemaal vrolijk van wordt. Hier een linkje voor jullie om ook een beetje in de sferen van Swahilimuziek te komen: https://www.youtube.com/watch?v=kZUv-W2OJFQ

Vandaag ben ik samen met een paar mensen van het hostel heerlijk gaan ontspannen bij Honey Badger Lodge. Dat is een hotel hier in de buurt waar je voor een paar duizend shilling naar binnen mag. Een hele dag lekker aan het zwembad liggen en genieten van de zon en lekker eten. Tijdens het eten kwamen er zelfs wat aapjes voorbij. Het leek wel een heel gezinnetje met grote en kleine baby aapjes.

Morgen gaan we alweer beginnen aan week drie. De tijd gaat toch sneller dan gedacht. Ben benieuwd wat we deze week weer mee gaan maken.

Liefs Eva

  • 24 Februari 2015 - 21:08

    Corry Blaauw:

    Heb je blog gevonden via je opa in Axel.
    Leuk om je te volgen.
    Succes met je stage verder, Eva.
    Hartelijke groet vanuit Terneuzen > Ebe en Corry Blaauw

  • 24 Februari 2015 - 22:13

    Annemiek V.:

    Leuk weer Eva. Fijn dat je je al zo op je gemak voelt, alsof je er al weeeeeken zit. Grappig dat je dat ook ervaart, die verschillende niveaus van de kinderen. Ik volg via FB ook Wieke Biesheuvel (van de Libelle). Zij zit in Zambia en heeft het daar ook weleens over. Het schoolsysteem daar is niet te vergelijken met hier.
    Nou joh, tot de volgende keer en een fijne week weer. Groetjes......

  • 24 Februari 2015 - 22:35

    Marit Geerts:

    Klinkt geweldig Eef! Wat neem je me mee in je verhaal!
    Fijn dat ze op stage zo aardig zijn en dat de sfeer zo goed is!
    Tot snel xxx

  • 25 Februari 2015 - 15:18

    Denise Goverde:

    Echt heel erg leuk om zo te lezen wat je allemaal al hebt ervaren!
    Fijn dat je stage (ondanks dat het wennen en rommelig is) toch goed bevalt.
    En ook lekker genieten!!
    Heel veel plezier en succes nog xxx

  • 26 Februari 2015 - 17:39

    Eric Audenaerd:

    Lieve Eva,
    Weer leuk om op de hoogte te zijn van jou belevenissen daar. Goed om te lezen dat jij de tijd snel vindt voorbij gaan. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt, dus dat zit wel goed.
    Groetjes en een dikke knuffel van Eric en Marloes.

  • 27 Februari 2015 - 20:53

    Tante Anneke En Oom Nert Van Uit Axel:

    Lieve Eva, Lekker bruin worden als je zon't bij het zwembad. Wat een bruin leventje heb je in dat verre land.Heb je genoeg potloden voor het A.B.C. e.d.?
    Vergeet niet om gauw de taal te leren en om Marathon lopen te leren. Kom je gauwer boven!
    Liefs en groeten voor een gezonde ervaring.van ons beiden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Het komende half jaar ben ik samen met Marlou, op buitenlandse stage in Tanzania.

Actief sinds 10 Feb. 2015
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 13995

Voorgaande reizen:

10 Februari 2015 - 17 Juli 2015

Buitenlandse stage Tanzania

Landen bezocht: