Week 8 - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Eva Harn - WaarBenJij.nu Week 8 - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Eva Harn - WaarBenJij.nu

Week 8

Door: Eva van Harn

Blijf op de hoogte en volg Eva

06 April 2015 | Tanzania, Moshi

Het was voor mijn gevoel een lange en drukke week. Het leek wel alsof elk uur van de dag was ingepland. Dan moet ik er wel bij vertellen dat het meeste wat ingepland stond, leuke dingen waren. Ik ben naar stage geweest maandag en dinsdag. Maandagavond zijn we wat gaan drinken in de stad, omdat er twee van onze hostelgenootjes moesten vertrekken. Helaas! De komende tijd zullen er veel vertrekken en dat vind ik heel jammer. Maar hopelijk komen er leuke nieuwe hostelgenootjes voor terug. Verder heb ik van de week veel buiten de deur wezen lunchen. Wat makkelijk kan, want het is goedkoop en alles is makkelijk aan te lopen. Daarnaast door de stad gelopen en anderen geadviseerd in welke souvenirs ze moesten kopen en Swahililes gehad. En als het regent is er tijd om een film te kijken en vooral lekker gerelaxt. Het is tenslotte ook paasweekend geweest en Marlou en ik zijn van vrijdag tot dinsdag vrij. Daar heb ik dan ook goed van genoten!

Donderdag was het World Autism Awareness Day. Samen met heel wat andere organisaties heeft het centrum een optocht georganiseerd door de stad. De bedoeling van deze dag is om mensen bewust te maken dat autisme bestaat en hoe daar mee om kan worden gegaan. Vele mensen stonden aan de zijkant toe te kijken hoe er een grote groep mensen langs kwam lopen met een fanfare. We eindigden de stoet op een terrein in het centrum van de stad. Daar werd drinken uitgedeeld en genoten de mensen van de muziek. Onze muziekleraar begon muziek te maken en uiteindelijk was iedereen aan het dansen. Dat was echt leuk om te zien. De mensen hier kunnen allemaal zo goed dansen, jammer genoeg zit dat niet in mijn genen. Na een lange speech in het Swahili was de dag voorbij en zijn we naar huis gegaan. Al met al een hele leuke dag!

Toch heb ik het idee dat er van de week niet heel veel spannends is gebeurd waar ik veel over kan vertellen. Ik kan wel vertellen hoe een doordeweekse dag eruit ziet. Deze keer zal ik vorige week dinsdag beschrijven.
07.00: De wekker gaat en natuurlijk blijf ik nog heel even liggen.
07.15: Geniet van een lekker ontbijtje, wat elke ochtend anders is. Ik heb dit keer omeletjes gegeten op een bruine boterham met daarnaast watermeloen en banaantjes (de banaantjes smaken trouwens naar de snoepbanaantjes!)
08.00: Loop naar de daladala die mij naar Kiboshoroad brengt. Als ik daar eenmaal aangekomen ben, moet ik nog zo’n 20 minuutjes lopen naar het project zelf. Afgelopen nacht had het geregend, dus het laatste stuk was één grote modderpoel.
08.50: Aangekomen bij het hostel heb ik een extra schoenzool van modder.
09.00: De lessen beginnen om 9 uur en elke klas heb een uur les. Maar deze ochtend is het anders, omdat het centrum dicht gaat voor een maand. Hebben ze de laatste paar dagen geen serieuze lessen meer, maar wordt er meer gespeeld met puzzels of gekleurd. Het lijkt wel een beetje op onze laatste lesdag!
10.00: Les is afgelopen en het is nu tijd voor Uji (pap) en een korte pauze.
11.00: Het is een beetje onduidelijk wat iedereen moet doen en dus weten Marlou en ik ook niet zo goed wat we zouden kunnen doen. Dus pakken we onze laptop maar en kunnen we aan onze opdrachten werken. Ondertussen moeten we een beetje helpen met kleine dingetjes. Normaal zou het nu ook een les zijn voor twee verschillende groepen.
12.30: De lunch is klaar en ik ga helpen met de borden klaar te zetten. Ik moet zo’n 70 borden opscheppen met een gerecht bestaand uit maïs en bonen. Ik vind het steeds lekkerder worden!
13.00: Genieten van de heerlijke lunch!
14.00: De vocational class gaat op dit moment stukken stof verven om deze te verkopen. Ze gebruiken hiervoor natuurlijke afbreekbare verf en het resultaat is echt prachtig. Ik heb hierbij toegekeken hoe ze hiermee aan de slag gaan.
16.00: De dag is voorbij en het is weer tijd om naar huis te gaan. Eerst nog teruglopen naar Kisboshoroad en dan weer met de daladala terug naar Moshi.
16.45: Het laatste stukje weer naar huis lopen en dan even uitpuffen.
18.00: Het eten is klaar en kunnen ons bord opscheppen. Vandaag hebben we pasta met bacon! Met daarnaast een lekker koolsla en als toetje mango en watermeloen.
19.00: Eerst wat werken aan een opdracht voor school.
21.00: Nu begint onze dinsdag Piña Colada avond!! Samen met een paar andere meiden, drinken we piña colada uit een kokosnoot terwijl het keihard regent. Net als in het liedje.
23.00: Lekker naar bed, want de volgende dag moet ik weer aan de slag met mijn opdrachten.
Ik hoop dat ik zo een beeld kan geven hoe een normale dag er ongeveer uit ziet! Morgen heb ik nog een dagje vrij, maar ik heb er verder nog niets voor gepland. We zullen wel zien, Hamna Shida (geen zorgen)

Liefs Eva

  • 06 April 2015 - 23:31

    Cor Verlinde:

    Hallo lieve Eva, leuk om zo'n 'doorsneedag' te hebben. Lijkt mij echt genieten daar. En dan nog nuttig bezig zijn ook. Wat wil je nog meer? Veel plezier daar en weer een dikke knuffel uit Terneuzen.

  • 08 April 2015 - 23:19

    Arianne:

    Lieve Eva,
    voor jou misschien niet zo bijzonder maar ons toch wel hoor. Wat een prachtige stoffen en kleuren. Je foto´s zijn mooi. Heerlijk al dat fruit. Fijn dat je alles mee eet en uitprobeert. Haha dat dansen van wie heb je dat..... Enne dinsdag pina colada dag. Hmm hamna shida een klein beetje dan? liefs mama

  • 12 April 2015 - 09:16

    Eric Audenaerd:

    Hoi Eva,
    Weer met veel plezier je verhaal zitten lezen. Als ik het dagverslagen zo lees zijn er veel eetmomenten daar. Je komt er zeker niet om van de honger lees ik. Bruine boterham met omelet, watermeloen en banaan, pap, mais en bonen en pasta met bacon met als toetje watermeloen. Er zijn dagen dat ik minder eet hier

  • 18 April 2015 - 11:05

    Corry Blaauw:

    Dag Eva,
    Ik liep een beetje achter met het lezen van je verslagen. We zijn zelf begin maart naar Israël geweest.
    Misschien heb ik je dat nog geschreven. Veel gezien, want het was een weekje fly and drive, waarin we (samen met Daphne en haar man Marc) alleen telkens een hotel overnachting hadden geboekt. We hebben ook in de Dode Zee gedreven, dat is best een ervaring. Rond Pasen zijn we zoals gebruikelijk
    een weekje in Nederland gaan toeren. Dit keer Noord-Holland met daarin o.m. het museum de Broeker-
    veiling, de Zaanse Schans en het Media Park in Hilversum bezocht. Ook Nederland heeft veel te bieden.
    Afgelopen zondag naar Rotterdam geweest, want Ebe heeft de marathon daar gelopen. Vandaag is het
    de marathon van Zeeuws-Vlaanderen. We gaan supporteren in Hulst want daar is de finish. Zo dat zijn in het kort een beetje onze belevenissen.
    Als ik jouw ervaringen lees gaat alles goed en heb je het prima naar je zin. Houden zo!
    Lieve groeten, Corry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Het komende half jaar ben ik samen met Marlou, op buitenlandse stage in Tanzania.

Actief sinds 10 Feb. 2015
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 13992

Voorgaande reizen:

10 Februari 2015 - 17 Juli 2015

Buitenlandse stage Tanzania

Landen bezocht: