Week 7 - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Eva Harn - WaarBenJij.nu Week 7 - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Eva Harn - WaarBenJij.nu

Week 7

Door: Eva van Harn

Blijf op de hoogte en volg Eva

30 Maart 2015 | Tanzania, Moshi

Deze week was ook weer een drukke week en toch best vermoeiend. Veel aan school gewerkt, maar naast stage ook veel tijd besteedt aan leuke dingen, zoals even lunchen met een groepje bij een localrestaurant, dagje naar Arusha en de coffeetour.

Ik zal eerst met stage beginnen. Het wordt steeds leuker op stage, want we kunnen steeds meer toepassen wat we in de voorgaande jaren hebben geleerd. Onder andere het observeren van kinderen en deze observaties delen met de therapeuten. Ook heb ik leraren geholpen bij het maken van de toetsen, want in deze laatste volle week les werden er examens afgenomen. Aan de hand van alle examens wordt er een rapport geschreven over het kind en deze rapporten worden komende week met de ouders meegegeven wanneer ze hun kind op komen halen. Na Pasen zal het centrum een maand sluiten voor de kinderen, heel de maand april hebben ze vakantie. Tijdens deze maand hebben wij wel stage, want er worden vooral trainingen gehouden voor de leraren en er worden outreachprograms uitgevoerd op scholen of centrums in de buurt die vraag hebben naar meer informatie over beperkingen. Ook zal er tijd zijn voor verbeteringen doorvoeren in het centrum zelf.

Woensdag zijn we met een groepje wat gaan eten bij een localrestaurant, dezelfde als vorige week. Daar moet natuurlijk ook wel tijd voor zijn om lekker wat te eten. En donderdag zijn we ook de hele dag weggeweest, maar dat kwam doordat de stroom was uitgevallen. Dus toen zijn Marlou en ik naar een internetcafé geweest om daar te werken aan school en dat hebben we ook de hele dag volgehouden. Toen we terug kwamen bij het hostel was er nog steeds geen stroom, dus was het maar goed dat we de hele dag bij fiffie´s hebben gezeten. Deze week is de stroom al zo vaak uitgevallen, dat je er wel aan gewend raakt maar toch blijft het irritant.

Vrijdag begon de dag goed op stage met sport. We hadden afgesproken dat Marlou en ik spelletjes zouden verzorgen voor de hele groep, dus hebben we de kinderen Annemariakoekoek geleerd. Wel met behulp van Brenda natuurlijk. Ze hadden het spel nog niet helemaal door, maar hadden wel de grootste lol tijdens het spelen. Dat was ook echt leuk om te zien. Vrijdagavond zijn met heel het hostel wat gaan eten bij Meku´s. Een restaurant in de buurt van het hostel, met echt heerlijk westers eten. Zo heb ik genoten van lekker vlees met stroganoffsaus en anderen weer van een hamburger. Dat is ook wel eens lekker voor de verandering!

Zaterdag zijn we met een groepje een dagje naar Arusha geweest. We hadden niet echt concrete plannen over wat we wilde doen of zien, dus zijn we naar het busstation gelopen om de bus te pakken naar Arusha. Dat was eerst nog lastig om uit te vinden welke bus we moesten nemen, want anderen hadden ons verteld dat sommige busjes er 4 uur over doen om in Arusha te komen. Na wat telefoontjes plegen zijn we toch in een bus gestapt, die er uiteindelijk 2 uur over heeft gedaan. Aangekomen in Arusha moesten we uitzoeken wat we wilden doen, dus zijn we maar begonnen met een overdekte foodmarket. Iedereen kwam hier zijn inkopen doen en het wemelde van de mensen. Leuk om te zien, maar om daar rond te lopen was het wat minder. Iedereen wilde je wat verkopen en dat begon op den duur wel vervelend te worden, dus zijn we maar snel doorgelopen om ergens wat te eten. Verder hebben we wat rondgelopen en hebben we een kerk bezocht, waar we een privéconcert kregen van een meisje die daar aan het oefenen was voor de kerkdienst. Daarna zijn we naar het National History Museum geweest, maar dat stelde niet zoveel voor helaas. Als troost hebben we ons dan ook getrakteerd op een lekker stuk taart en kopje koffie bij het Africa café. Toen was het alweer tijd om de bus terug te pakken naar Moshi, omdat we toch graag voor het donker thuis wilde zijn. Het was echt een hele leuke dag en ik wil graag nog een keer terug naar Arusha.

Zondag hadden we de coffeetour gepland met paar anderen uit het hostel. Eerst moesten we ongeveer één uur rijden, waar we uitkwamen bij een klein dorpje. Vanaf daar gingen we verder lopen. Onderweg vertelde Rufano (onze gids) ons over alle planten, bomen etc. die we tegenkwamen onderweg. Hij vertelde ons ook over de dorpjes, gewoontes van de mensen die er wonen en allerlei andere informatie. Na die wandeling kwamen we uit op een smal modderpadje dat we moesten volgen om zo bij een huisje uit te komen waar ze deze koffie maken. Onderweg veel onderuit gegleden, gelachen en gepuft, want dat was nog niet makkelijk om na de regen over zo’n pad te lopen. Mama en bibi (oma) Coffee hebben ons laten zien wat ze doen van het plukken van de koffiebonen tot het vermalen van de geroosterde koffiebonen. We hebben hierin alles zelf mogen doen en hebben we uiteindelijk genoten van zelfgemaakte koffie. En het was heerlijk! Maar toen begon het regenen en moesten we nog naar de watervallen gaan. Dat was een onderdeel van deze dagtrip. Eerst hebben we nog gewacht tot het droog was, maar even later begon het keihard te regenen en waren we allemaal doorweekt. We hadden niet eens de kans om een foto te maken van de watervallen, die trouwens prachtig waren! Het stuk terug lopen naar de bus was ook niet zo’n pretje, want het bleef regenen en iedereen is wel uitgegleden. Kortom het was een avontuur en niet zo’n succes om het tijdens het regenseizoen te doen. Ondanks dat hebben we een hele leuke dag gehad!

Foto’s volgen nog!

Liefs Eva

• 30 Maart 2015 - 19:58

Arianne:

Haha net zoveel regen als in Nederland leek wel herfst! . De klok is nu uurtje vooruit. De zomer komt eraa. Vandaag mn eerste bardienst. Maar nog geen klanten. Ben benieuwd hoe het zal zijn om naar de dorpen te reizen. Ook weer leuk. Succes in week 8. XX mama

• 30 Maart 2015 - 23:02

Inge:

Hoi lieve Eva. Wat is het toch leuk om iedere keer weer je verhalen te lezen! Wat een geweldige dingen onderneem je. Echt een superervaring! Wat gaat de tijd snel! Heerlijk dat je zo geniet! Blijf van die leuke verhalen schrijven, dan genieten wij een beetje met je mee. We zullen je zondag wel missen hoor. (moet je moeder zelf paas-hapjes maken....als dat maar goed komt) heel veel groetjes van Frans, Inge, Jeroen en Niels. En een hele dikke knuffel van Merel.

• 31 Maart 2015 - 21:51

Oma En Opa:

Lieve Eva wat een mooi verhaal ,en wat heb je weer veel gedaan en gezien ,leuk hoor. Bij ons gaat ook alles goed vandaag een stormdag met ook regen en koud het moet maar gauw mooi weer worden want we hebben nieuwe fietsen gekocht E bikes dus die willen we graag gaan proberen. Lieve groetjes en een dikke knuffel van opa en oma.

• 02 April 2015 - 21:59

Eric Audenaerd:

Hallo Eva,
    Weer een heel verhaal waarvan je ons laat meegenieten. De regen komt ons hier oom bekend voor. Vanaf de zomertijd is ingegaan is het elke dag aan het regenen en stormt het er ook nog bij. Met de paasdagen geven ze beter weer af, maar dat zeggen ze waarschijnlijk om de toeristen naar Nederland te trekken.
    Een maand geen les daar is wel erg lang. Is dat hun grote vakantie of hebben ze later in het jaar nog eens een lange vakantie. Geniet de komende maand dan maar zonder de kinderen. Je zult vast andere interessante dingen meemaken. We lezen het wel in je volgend verslag.
    Groetjes en weer een hele dikke knuffel van Eric en Marloes.