Week 3 - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Eva Harn - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Eva Harn - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Eva van Harn

Blijf op de hoogte en volg Eva

28 Februari 2015 | Tanzania, Moshi

De derde week is ook weer voorbij gevlogen. Het was een hele leuke drukke week en er staat nog zoveel op de planning voor de komende week. Het vorige verslag stond wat verlaat op de site als gevolg van wat technische problemen met de site. Ik zal eerst beginnen bij de afgelopen week.

We lopen drie dagen in de week van 9 tot 4 uur stage bij het centrum. Maandag was ik helaas ziek geworden, dus heb ik na stage niet veel meer gedaan en lekker in bed gelegen. Ook dinsdag was ik nog niet echt beter en ben dan ook eerder naar huis gegaan van stage. Ik was erg blij met het feit dat we elke woensdag en donderdag vrij zijn om aan school te werken, maar in dit geval heb ik vooral uitgerust en voelde ik me al snel weer helemaal goed. Daarnaast werd ik heel goed verzorgd door Marlou en waren de anderen op het hostel ook erg zorgzaam. Marlou en ik zijn op onze vrije dagen goed van start gegaan met de opdrachten die we op stage gaan uitvoeren. Eén daarvan is het verbeteren van de lessen planning die de leraren nu gebruiken. Vrijdag hadden we een evaluatiegesprek gepland met Kitutu, de lerares van de kindergarden. Daarvoor hadden we een evaluatieformulier voor gemaakt, in het Engels natuurlijk. Maar het is moeilijk evalueren als de lerares weinig van Engels begrijpt, dus waren we erg blij dat Andrew (leraar speciaal onderwijs) onze tolk wilde zijn en was het uiteindelijk nog goed verlopen.

Het wordt steeds leuker om naar stage te gaan. Ik begin steeds meer door te krijgen hoe ze te werk gaan en wat ze elke dag doen. Het communiceren gaat nog wat moeizaam. De eerste week praatte ze constant Swahili tegen je. Het is grappig om te zien dat ze nu door hebben dat wij dat helemaal niet verstaan en ze om die reden alles uitbeelden om het zo duidelijk te maken wat ze bedoelen. Ook wij doen ons best om met de kinderen te kunnen praten. We kennen steeds meer bruikbare woordjes die we in combinatie met gebaren proberen duidelijk te maken aan de kinderen. Zoals ndiyo (ja), hapana (nee), acha (stop,) hapa (hier), hapo (daar), rangi (kleuren) en andika (schrijven). Verder hebben we deze week ook geleerd hoe we de overheerlijke maandazi moeten maken. Ik ging een kijkje nemen in de keuken op het centrum en Neema en Suzy (leraressen) waren het deeg aan het kneden. Voor ik het wist werd ik alweer aan het werk gezet en mocht ik het deeg uitrollen. Ik was er natuurlijk niet zo goed in als Neema, maar ik deed wel mijn best en dat vonden ze ook wel leuk om te zien. De grote plak deeg moest in kleine vierkantjes/ruitjes worden gesneden en daarna gebakken in de olie. Marlou en ik hebben samen de maandazi gebakken. Het lijken net misvormde oliebollen zonder rozijnen. Ze zijn wat zoetig en echt heel erg lekker. Neema en Suzy vonden het toch wel erg makkelijk dat wij hun werk hadden overgenomen en vroegen of we dat niet iedere vrijdag kunnen doen.

Vrijdagavond zijn we met een hele groep naar Glacier’s geweest. Een hele leuke bar in de buurt van hostel. Er is een overdekte bar en dansvloer, de rest van het terrein is buiten. In combinatie met de leuke muziek, geeft het een hele gezellige sfeer. Je staat eigenlijk onder de sterrenhemel te dansen. Na zo’n avondje op stap moesten we best vroeg uit bed om naar de hotsprings te gaan. Het hostel heeft een aantal connecties waar je leuke dagtripjes bij kunt regelen. Dus wij gingen met een grote groep naar de hotsprings. Het is ongeveer twee uur rijden, waarvan meer dan helft over weg moesten wat je eigenlijk geen weg kunt noemen. Eenmaal aangekomen zie je een groot verschil met de omgeving en dat kleine stukje tropisch bebost gedeelte. Tussen de bomen is er een mooi helder watertje te vinden, waar je heerlijk in kunt zwemmen. Het was er erg druk en er werd van alle kanten in het water gesprongen. Na een tijdje zwemmen genoten van een heerlijke lunch: Chips Mayai. Dat zijn gebakken frietjes verwerkt in een soort omelet en echt heel erg lekker!

Vanavond kruip ik, net als iedereen hier, vroeg in mijn tent. Morgen moeten we namelijk heel vroeg uit ons bed om de Kilimanjaro Marathon te lopen. Nou ja eigenlijk ga ik met een groepje de Fun Run wandelen, ook wel bekend als de 5 km. Achteraf schijnt er een leuk festival te zijn waar we natuurlijk ook even gaan kijken. Verder hebben Marlou en ik samen met nog drie Deense meisjes uit het hostel een Safari geregeld. Dat gaan we aanstaande woensdag al doen, in verband met het regenseizoen is het verstandig om het nu zo snel mogelijk te doen. Dus ik heb weer hele leuke dingen in het vooruitzicht.
Nu ga ik maar snel naar mijn bed en me mentaal voorbereiden op de heftige loop van morgenochtend!

Liefs Eva

  • 01 Maart 2015 - 03:01

    Marit Geerts:

    klinkt weer super eef! Wat een tijd heb jij daar! Succes met de kilimanjaro en ik hoop in je volgende verslag te lezen hoe het was! Dikke knuffel en stiekem mis ik je wel in Tilburg! Xxx

  • 01 Maart 2015 - 15:38

    Ina:

    Hoi lieverd.

    Goed om te lezen datzhet zo goed met je gaat.
    Zo te zien heb je weinig tijd om je te vervelen.
    Je hebt het eigenlijk zelfs erg druk.

    Hier gaat alles zijn gangetje.
    Zijn vorige week een keer gaan skieen met je moetie. We konden het nog.
    Misschien heb je het al gehoord maar ik heb de portemonnee die we vorig jaar kwijt waren gevonden in een verborgen zakje in mijn skie jack.
    Zat nog 40€ in.
    Eerste drankje voor volgend jaar is al betaald.

    Aanstaande zaterdag gaan we naar Anouk in het sportpaleis.
    Heb er veel zin in.
    Ben helaas al 4 weken schor dus meezingen gaat een probleem worden.

    Kim en ik zijn weer gestart met zwemmen op maandag.
    Was door het klussen een beetje vergeten.

    Het wordt hier elke dag weer een beetje langer licht.
    Op naar het voorjaar.
    Bij jou komt het regenseisoen er aan begrijp ik uit je verhaal.
    Hopelijk duurt die niet te lang.
    Ben je al een beetje bruin geworden daar.

    Groetjes van ons allemaal, als er iets te melden is hoor je het.
    Dikke kus, Albert en Ina.

  • 02 Maart 2015 - 20:00

    Arianne:

    Lieve Eva, wat heerlijk om je verslagen te lezen. We hebben ook al contact gehad via Skype en je raakt maar niet uitgepraat. Wat een plannen allemaal. Haha Je moet naast de leraren leren plannen zelf ook goed plannen!! Succes liefs mama

  • 03 Maart 2015 - 12:57

    Corry Blaauw:

    Dag Eva,
    Leuk om weer wat te lezen van je doen en laten > bakken, zwemmen, stage lopen, evalueren etc. etc.
    En niet te vergeten Swahili leren. Ben benieuwd hoe je je marathon/fun run hebt ervaren?
    Hier is het regenachtig en er staat een dijk van een wind.
    We wensen je succes met al je activiteiten daar.
    Hartelijke groet (hoe zeg je dat in het swahilisch?)
    Ebe en Corry

  • 04 Maart 2015 - 13:46

    Cor Verlinde:

    Hoi Eva, leuk hoor om al die verhalen te lezen. Het klinkt allemaal zo geweldig mooi. Af en toe lijkt het meer op een luxe droomreis in plaats van een buitenlandse stage. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg.
    Dikke knuffels uit Terneuzen.
    Groetjes Cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Het komende half jaar ben ik samen met Marlou, op buitenlandse stage in Tanzania.

Actief sinds 10 Feb. 2015
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 13962

Voorgaande reizen:

10 Februari 2015 - 17 Juli 2015

Buitenlandse stage Tanzania

Landen bezocht: